Gå til hovedindhold

Borgerrådgiveren i Albertslund

Borgerrådgiveren er ansat af Kommunalbestyrelsen og uafhængig af kommunens forvaltninger.

Indhold

    Kommunens hidtidige borgerrådgiver har fået nyt job 1. september 2021. Vi kan derfor ikke i øjeblikket tilbyde bistand fra borgerrådgiveren. Indtil en ny borgerrådgiver er ansat, kan Albertslund Kommune kontaktes på 43 686868. Hvis du ønsker at klage over kommunens sagsbehandling, vil du kunne blive henvist til den rette chef i administrationen eller til borgmesteren.  Der kan læses mere om administrationen og kontaktinformationer her på hjemmesiden administrativ organisering

    Vi forventer at have ansat ny borgerrådgiver den 1. januar 2022.

    Formålet med borgerrådgiveren er at styrke dialogen mellem borgerne og kommunen og bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed.

    Borgerrådgiveren kan gennemgå dit sagsforløb og undersøge, om de juridiske regler og principper for sagsbehandlingen er overholdt. Borgerrådgiveren kan ikke tage stilling til, om du har ret til en bestemt ydelse, men kan undersøge, om du har fået en korrekt sagsbehandling. Borgerrådgiveren kan også vejlede om dine muligheder og hjælpe med at få genskabt en konstruktiv dialog mellem dig og kommunen.

    Målet med borgerrådgiveren er at sikre, at du bliver hørt af kommunen, og at dialogen er konstruktiv. Samtidig anvendes klager fremadrettet til forbedring af sagsbehandlingen og borgerbetjeningen.

    Du kan henvende dig skriftligt, du kan ringe eller du kan aftale tid for et personligt møde.

    Hos borgerrådgiveren kan du:

    • få vejledning om, hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
    • få hjælp, hvis du har svært ved at forstå en afgørelse fra kommunen 
    • få hjælp til at få genskabt dialogen med kommunens medarbejdere, hvis der er opstået konflikt i en sag
    • klage over processen i kommunens sagsbehandling, personalets optræden og udførelsen af praktiske opgaver

    Borgerrådgiveren kan ikke:

    • behandle klager over kommunens afgørelser
    • behandle klager over det politisk vedtagne serviceniveau
    • behandle klager, hvis der er en anden klageinstans, der skal tage sig af de pågældende sager
    • behandle klager over ansættelsesforhold

    Kontakt til borgerrådgiveren

    Kommunens hidtidige borgerrådgiver har fået nyt job 1. september 2021. Vi kan derfor ikke i øjeblikket tilbyde bistand fra borgerrådgiveren. Indtil en ny borgerrådgiver er ansat, kan Albertslund Kommune kontaktes på 43686868. Hvis du ønsker at klage over kommunens sagsbehandling, vil du kunne blive henvist til den rette chef i administrationen eller til borgmesteren.  Der kan læses mere om administrationen og kontaktinformationer her på hjemmesiden under administrativ organisering

    Vi forventer at have ansat ny borgerrådgiver den 1. januar 2022.

     

     

    Borgerrådgiverens beretninger

    Borgerrådgiveren udarbejder årligt en beretning til kommunalbestyrelsen, der beskriver borgerrådgiverens arbejde i årets løb og kommer med forslag og anbefalinger vedrørende kommunens sagsbehandling og betjening.

    Du kan læse beretningerne nedenfor:

    Læs beretningen for 2019-20 (link)

    Læs beretningen for 2018-19 (link)

    Læs beretningen for 2017-18 (link)

    Læs beretningen for 2016-17 (link)

    Læs beretningen for 2015-16 (link)

    Albertslund – byen for børnene, det grønne og fælleskabet

    Vores vision om Albertslund handler om hverdagen. Din og min hverdag. Om børn, om det grønne, og om vores fællesskab i Albertslund. Som borgere deltager vi i byens liv. Vi er og skal være den venlige, moderne og grønne velfærdsby. En god by for børnene, for familien og for voksne i alle aldre

    Læs mere